zaterdag 24 oktober 2015

Samenwerken (2)

Op het gevaar af dat ik ga drammen, hierbij een tweede stukje over samenwerken (de eerste is geplaatst op 17 mei). Ik loop er al weer even mee rond en omdat ik net deze pagina: schaalvansamenwerking.nl/schaal-van-samenwerking tegenkom, weet ik zeker dat het de bedoeling is. Want toeval bestaat niet.
Van die pagina: “Mensen, groepen, teams kunnen samenwerkend zijn, maar ook het compleet tegenovergestelde. Door druk uit te oefenen op elkaar, door roddel, door kritiek en door (soms fysieke) gevechten vindt er destructie plaats van de samenwerking in het team. Dit is eveneens weer te geven op een schaal, wij doen dat op de schaal van samenwerking.”

Op dit moment wordt ik me (opnieuw) bewust van het gegeven dat dingen in de wereld willen veranderen, mensen tot ander gedrag willen bewegen, een zinloze bezigheid is. Al ben ik er honderd keer van overtuigd dat ik het goed zie en dat het goed zou zijn als anderen dat ook zouden zien, ik blijf afhankelijk van de fase waarin de ander, de wereld om me heen, zich bevindt. De dingen gaan zoals ze gaan en daar zal ik het mee moeten doen.

Wat dan wel...

Het enige dat echt werkt is: voordoen & voorleven. Dat geldt in feite overal, in de opvoeding, het onderwijs, de politiek. Woorden overtuigen maar beperkt, beelden al iets meer, maar gedrag, houding, dat doet er echt toe. En dat kan je ook in je eentje doen.
Waarom dan samenwerken?
Omdat het versterkt. Met z’n tweeën verzet je gemakkelijk werk voor drie, en het is ook nog eens gezelliger. Dan moet je dat wel kunnen, samenwerken...
En het gaat nogal eens niet zo gemakkelijk. Er zijn zomaar onduidelijkheden, misverstanden, verschil in inzicht, verschil in vaardigheid. Hoe ga je daarmee om?

Empathie

Voor mij is het duidelijk. Als ik de ander begrijp, me in de ander kan verplaatsen, snap ik ook waarom de ander doet zoals die doet. Kan ik er begrip voor opbrengen. Is het gemakkelijker om te overleggen. En dat punt is alleen te bereiken door luisteren, goed luisteren.
Want vertellen geeft de kans motieven te heroverwegen, te formuleren op een manier die de ander kan begrijpen en dat werkt ook voor jezelf weer verhelderend.
En het leuke is, het versterkt ook nog eens het vertrouwen in elkaar!
Naar de site: klik op het plaatje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten