zondag 5 april 2015

Het leven is gemakkelijk

Life is really simple, but we insist on making it complicated.
– Confucius
It is the simple that is certain, not the complicated. Somehow, people do not trust the simple, the easy, the always available. Why not give an honest trial to what I say? It may look very small and insignificant, but it is like a seed that grows into a mighty tree. Give yourself a chance!
~ Sri Nisargadatta Maharaj
...from 'I Am That', chapter 89
Het leven is eigenlijk erg simpel,
wij maken het enorm ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn.
~ Louise L. Hay in de documentaire “Je Kunt Je Leven Helen” met NL subs YouTube 1.29.25. Klik hier voor een versie zonder ondertitels.

Ik lees net in een bericht op Facebook (5-4-2015 - 1e Paasdag - Dick Nijssen):

"Oordeelloze, dus open aandacht is een zeldzaam fenomeen. Ik durf te beweren dat het een hele zuivere vorm van liefde is die helend werkt op alle niveaus van ons wezen." [...] "Wanneer ik geïdentificeerd raak met bepaalde ideeën over hoe iets zou moeten zijn, wanneer ik een agenda heb, of gehaast ben, dan is mijn aandacht niet helend."

In feite is aandacht dat wat we nodig hebben. Gezien worden. En dan het liefst natuurlijk oordeelloos. En ook het liefst met diepgaande belangstelling. Empathie.

Hoe moeilijk is dat nou helemaal? Waarom is dat niet vanzelfsprekend?
Het klopt dat we het niet met de paplepel ingegoten krijgen. We worden geprezen om wat we goed doen en bestraft om wat niet bevalt. Maar is dat aandacht? Hoe vaak vragen ouders - en later anderen - echt door? Over wat je echt bezig houdt en over wat je belangrijk vindt? Zonder dat je een opvatting of oordeel van de ander proeft of ervaart?

Dit is een fragment van mijn gelijknamige stuk op GoogleDrive

1 opmerking:

  1. Het lezen van je blog voelde als 'thuiskomen'. Veel herkenbare gedachten en informatie. Ik vond het fijn om te lezen, Reiné.

    BeantwoordenVerwijderen