dinsdag 7 april 2015

Lieve Facebookvrienden

2015

Begin dit jaar heb ik 2015 voor mezelf verklaard als een jaar van nieuwe balans en verbindingen. Een onderzoek naar waar ik nu sta, waar ik wil staan, naar wat mij voedt en wat (te) veel kost.
Eén van de thema’s is mijn verhouding tot Social Media en met name Facebook.
Voor de oplettende lezer zal het volgende dan ook geen verrassing zijn: ik ga mijn Facebook-activiteiten drastisch verder beperken. Het heeft even geduurd voordat ik de goede vorm in beeld had, ik denk die nu gevonden te hebben.

Ik ben al enige tijd lid van LiveCrew.nl en Seen.is, ook die sites bieden nog niet wat ik zoek. Facebook helemaal verlaten is weer bijzonder lastig door mijn taken binnen allerlei organisaties.

Facebook
Los van dat ik serieuze problemen heb met de manier waarop FB zélf functioneert, in mijn instellingen rommelt, en niet in de laatste plaats de vrijheden die men zich denkt te mogen veroorloven met mijn account en content, kost het bijhouden me teveel en de balans is zoek tussen wat ik zinvol vind om te weten en wat me teveel energie kost.
Als ik Facebook wil bijhouden op de grondige manier waarmee ik het liefst alles doe, ben ik dagelijks meer dan 5 uur kwijt. Dat ga ik niet doen...

Ik ga daarom verschillende groepen en organisaties verlaten, minder pagina’s volgen.
Ik ga alleen nog een zeer beperkte selectie persoonlijke tijdlijnen lezen. In mij reacties zal ik me beperken tot hooguit wat vind-ik-leuk’s, reageren op persoonlijke berichten zal ik alleen en bij uitzondering doen als ik met de persoon een band ervaar. Op persoonlijke berichten reageer ik verder alleen binnen groepen of in pb’s.

Bereikbaarheid
Ik blijf dus bereikbaar. Mijn gewone pagina is openbaar, dus ook zonder vriendschaps-verzoek is nagenoeg alles van mij te lezen, te zien, te volgen. Via die pagina zal ik geen persoonlijke berichten meer posten.
Nieuw is mijn pagina Qaqtuzz (facebook.com/pages/Qaqtuzz). Ik ga alleen dáár nog regelmatig eigen berichten posten en steeds vaker via een link verwijzen naar m’n blogberichten. Wil je me dus blijven volgen dan is het liken van die pagina de manier.

Vriendenlijst
Ik laat mijn vriendenlijst met rust, ook al dekt de naam de lading lang niet altijd. Ik verwijder hooguit mensen uit de lijst met wie nog nooit een persoonlijk bericht is uitgewisseld of met wie ik nooit echt contact heb gevoeld.

Meer motieven
Terwijl ik in real life niet alles wil horen of weten, bespeur ik op Facebook bij mezelf de neiging om toch alles te willen beoordelen: kijken of er wellicht toch een aanleiding is om iets te zeggen...
Ik loop daarbij geregeld vast omdat ik activiteiten ondoordacht vind, in strijd met mijn opvattingen over duurzaam leven. Soms wordt erover in gesprek gaan zelfs niet eens op prijs gesteld... terwijl ik graag verder kom, graag juist wel ervaringen en opvattingen uitwissel. Om te begrijpen en te leren.
Ik wil geen slecht nieuws lezen zonder dat er een oplossingsrichting of een actie aan gekoppeld wordt - want daar ga ik mij alleen maar machteloos bij voelen.
Ik heb vaak moeite met het gebrek aan actiebereidheid, met de opvatting van dat “mijn kleine bijdrage niets uitmaakt” - dat doet het immers wel!
Je kunt niet alles veranderen, je kunt wél de kleine dingen goed doen.
Ik weet dat we machtiger zijn dan we denken, daar ligt veranderingsbereidheid aan ten grondslag...

1 opmerking:

  1. Met aandacht heb ik jouw gedachten gelezen, Reinée. Nu en in de toekomst zal ik jouw inzichten blijven volgen. Wens je een zonnige dag. Warme groet, Truus

    BeantwoordenVerwijderen